איך לנהל תקציב משפחתי?

ניהול תקציב משפחתי

תחשבו לעצמכם עם יד על הלב, האם ההתנהלות הכלכלית שלכם כוללת ניהול תקציב משפחתי מסודר? מרבית המשפחות הישראליות לא מתנהלות מול תקציב מסודר, מפני שמרבית האנשים לא מבינים את החשיבות שלו. את רובנו איש אף פעם לא לימד עד כמה ניהול תקציב מסודר של הוצאות והכנסות הוא דבר חשוב ואפילו קריטי על מנת לשמור על איזון כלכלי נכון, מבלי לפחד להוציא כספים במידת הצורך אך להקפיד על חיסכון חודשי. רוצים גם אתם לאזן את ההוצאות? פנו לעמיחי מרקס, יועץ לכלכלת המשפחה ותתחילו את השינוי בחייכם.

למה כל כך חשוב לנהל תקציב משפחתי?

מכירים את המשפט "ידע זה כוח"? בדיוק כאן מתחילה החשיבות של ניהול תקציבי. מי שלא מכיר את הנתונים הפיננסיים הבסיסיים של המשפחה שלו לא יכול לדעת מתי הוא מוציא יותר מדי כספים, מה הן ההוצאות הקבועות שלו ומה הן המשתנות, וכמובן איך להכניס שינויים נכונים בהתנהלות הפיננסית מבלי להרגיש חנוקים. כעת, כל ניהול משפחתי של התקציב, בין אם לזוגות צעירים ובין אם למשפחות עם ילדים, מתחיל עם איסוף מידע. לאחר מכן יהיה לכם את הידע להבין מה המצב בו אתם נמצאים כיום ואיך אפשר לבצע שינוי כדי לחסוך כסף, להגיע ליציבות כלכלית ואפילו להרגיש צמיחה ורווחה. מבחינה מעשית, כיום  קל מאי פעם לעשות זאת, מפני שבלחיצת כפתור אפשר להשיג את כל המסמכים שפעם היה צריך לאסוף בצורה מסורבלת הרבה יותר. באתר הבנק שלכם אתם יכולים לשלוף בין רגע את תדפיס תנועות העו"ש שלכם, באתר חברת האשראי תוכלו להפיק את תדפיס פירוט החיובים האחרונים, באתרי חברות הביטוח או בתי ההשקעות תוכלו לקבל את המידע לגבי קרנות פנסיה, קופות גמל, תיקי השקעות וכדומה. כמו כן, אפשר לשם כך להיעזר בכלים כגון "הר הביטוח".

איך ממשיכים מכאן?

כעת, סדרו את כל ההוצאות שלכם בצורה מסודרת. מתוך תדפיסי העו"ש ויתר הדוחות תוכלו לרשום בטבלה מה הן ההוצאות החודשיות לפי תחומים- לדוגמא, תוכלו לרשום מהן ההוצאות החודשיות עבור ביגוד, חשמל, דיור (שכר דירה או משכנתא), הלוואות, תחבורה וכדומה. כעת, האתגר הוא לבנות תקציב לעתיד, בו תשלבו את המטרות שתבחרו עם יועץ כלכלת המשפחה שלכם, כמו עמיחי מרקס- שסייע למאות משפחות מרוצות שלקחו את עצמן בידיים בזכותו והצליחו לבנות התנהלות כלכלית רווחית ויעילה.

ניהול תקציב ביתי

עסקים משגשגים מתנהלים בעזרת תקציב פיננסי מסודר ומדויק, וכך גם מתנהלות משפחות שהצליחו להגיע לרווחה כלכלית. עם זאת, מרבית האנשים בארץ, בין אם זוגות צעירים ובין אם משפחות עם ילדים, מתקשים להרגיש ביטחון כלכלי. על מנת להגיע להתבססות כלכלית, תחושת רווחה וביטחון פיננסי משמעותי, צריך לעבוד על ניהול תקציב ביתי כל כמה זמן. מכיוון שהנושא הזה מוזנח ולא מדובר כלל במערכת החינוך, עמיחי מרקס, יועץ לכלכלת המשפחה ינגיש לכם את היסודות המרכזיים בהתנהלות כלכלית נבונה שכל אחד צריך להכיר.

ניהול תקציב ביתי – כל אחד יכול

לא רק כלכלנים או אנשי כספים מנוסים יכולים (וצריכים) לנהל תקציב בצורה נאותה. גם אם זאת נראית משימה מורכבת, פשוט צריך להתחיל להיות מודעים להרגלי החשיבה והצריכה שלנו. ברגע שרוצים להכניס סדר בחיים ולארגן תקציב, יש כמה צעדים המתבקשים בשלב זה שחשוב להכיר:

  1. הזמינו בבנק או הוציאו באינטרנט את תדפיס עובר ושב שלכם.
  2. הוציאו את הדוחות מהחודשים האחרונים של הוצאות כרטיסי האשראי.
  3. קחו דף ועיפרון או טבלת אקסל, ורשמו את כל ההוצאות השונות שלכם.
  4. שימו לב שאתם כוללים בהוצאות גם חיובי הלוואות, משכנתאות, ביטוחים, פנסיות וכדומה.
  5. הכניסו לטבלת התקציב את ההכנסות שלכם ושל משק הבית שלכם.
  6. שימו לב שהכנסות אינן אך ורק משכורות או הכנסה מעסק- פרטו גם הכנסות ריבית, דיבידנדים אם יש, קצבאות מביטוח לאומי (למשל קצבת ילדים) וכדומה.

להפוך את הרצוי למצוי

בשלב זה, יש לכם בעצם דוח עם כל ההכנסות וההוצאות הנוכחיות שלכם, זוהי תמונת מצב שמתארת איך אתם מתנהלים בהווה ואיך התנהלתם עד עכשיו. זה המקום לחשוב על הכנסת שינויים שיאפשרו לכם לא רק לחיות ברווחה כלכלית בהווה, אלא גם לחסוך יותר עבור העתיד. כמו כן, רצוי להגדיר מטרה כלכלית- למשל, הכריזו שאתם רוצים לסגור את המינוס או לחסוך לטיול לחו"ל, שאתם רוצים להגדיל את החיסכון הפנסיוני או לקנות בית. לאחר מכן, תכינו טבלה חדשה שבה אתם רושמים בצד אחד את ההכנסות ובצד שני את ההוצאות עם החלוקה החדשה, שאליה אתם רוצים להגיע. עמיחי מרקס הוא יועץ לכלכלת המשפחה שישמח לייעץ לכם כיצד להגיע משלב המטרה לשלב התוצאה, מבלי להרגיש חנוקים, ועדיין ליהנות מהחיים.

יציאה מחובות

עוד בנושא

למה חשוב להשתמש בייעוץ כלכלי למשפחות?
למה חשוב להשתמש בייעוץ כלכלי למשפחות?
יציאה מחובות
יציאה מחובות
כמה בשורות כלכליות טובות😊💰
דילוג לתוכן